
זוכרים את רפורמת הסלולר של שר התקשורת משה כחלון – זו שעל הישגיה המרשימים הוא רכב כל הדרך לקלפי, ועד היום הוא גאה להזכיר אותה בכל הזדמנות? השבוע הייתה זו חברת סלקום שמצמצה ראשונה מאז אותה רפורמה מפוארת ומתוקשרת, והודיעה על העלאת תעריפים למנויים חדשים. חבילה סטנדרטית ללקוחות חדשים בסלקום תעלה מעתה 50 שקלים בכל חודש, במקום 40 שקלים בלבד. האם ננטוש חברת סלולר בגלל התייקרות של עשרה שקלים? ימים יגידו.
השאלה המסקרנת היא לא מה עשתה סלקום, אלא מה יעשו החברות האחרות בענף שבשנים האחרונות התאפיין בתחרות מחירים מטורפת, שממנה נהנו כמובן כלל הצרכנים. מה שברור לחלוטין הוא שחברות הסלולר התקשו מאוד לצוף מעל המים לאורך השנים האחרונות. כולן חיכו לדילול השחקנים, שיעזור להן סוף־סוף להגדיל את נתח הרווחים. סלקום, למשל, סוחבת על גבה חובות של מיליארדי שקלים, ופועלת על תשתיות ישנות שמחייבות אותה לעבור בהקדם שדרוג שיעלה לה מאות מיליונים. כעת, ההכרזה הטרייה והנועזת של סלקום עלולה להצביע על כך שחגיגת התעריפים הנמוכים נגמרה, ושאולי כדאי לשר האוצר כחלון להאיץ בראש הממשלה נתניהו לפזר את הכנסת, לפני שגם את הרפורמה הגדולה ההיא כבר פחות נעריך.

משרדי האוצר והחקלאות הכריזו השבוע על הסכם היסטורי שנחתם עם הרפתנים הישראלים ואמור סוף־סוף להוזיל את מוצרי החלב בישראל, הגבוהים בעשרות אחוזים לעומת מדינות ה־OECD (זוכרים את מחאת המילקי בברלין?). מדובר בהסכם שפותח את משק החלב לייבוא באופן מדורג, בתהליך שיתפרס על פני שמונה שנים. בתמורה, המדינה תעניק כ־450 מיליון שקל להשקעות ומענקים ברפתות של החקלאים המקומיים, שיצטרכו ללמוד להתמודד עם התחרות הצפויה מחו"ל. לפי הכרזת שר האוצר כחלון, בסופו של יום יוביל ההסכם לחיסכון שנתי של 350 מיליון שקל למשק – "חיסכון של מאות שקלים למשק בית ממוצע, שמוציא למעלה מ־3,000 שקל בשנה על מוצרי חלב". כך למשל, המכס על גבינות מיובאות ירד משמונה שקלים לקילו כיום לשלושה שקלים בלבד בשנת 2026, מה שכמובן יעודד רבים לייבא גבינות מחו"ל. בתיאבון.