יום שישי, מאי 9, 2025 | י״א באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי כלכלה

דרך ללא מוצא: המחירים של המציאות התחבורתית בישראל

ביטולים, איחורים וצפיפות: דו"ח המבקר מטיל על משרד התחבורה ועל העומד בראשו זה עשור את האחריות למצבה הבעייתי של התחבורה הציבורית, שאיננו עומד להשתפר. וגם: מדוע מכירת מלאנוקס לא תמלא את קופת המדינה?

מאת  דרור מרמור
י״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ט (21/03/2019 15:49)
צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

תחבורה ציבורית. צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ערב הבחירות הקודמות, בפברואר 2015, פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דו"ח מיוחד שעסק במשבר הדיור בישראל וכלל לא פחות מ־294 עמודים. השבוע, ערב הבחירות לכנסת הבאה, פרסם המבקר – עדיין אותו מבקר – דו"ח מיוחד שעוסק במשבר התחבורה הציבורית בישראל ובו 606 עמודים. יותר מפי שניים מדו"ח הדיור, מה שעשוי ללמד על חומרת וחשיבות הנושא.

האמת היא ששני הנושאים הללו קשורים זה לזה באופן הדוק, ומבקר המדינה היה יכול לקרוא למסמך הטרי "דו"ח משבר התחבורה הציבורית והדיור". כך הוא היה מבהיר לשר האוצר משה כחלון עד כמה זה מביך כשהוא מתהדר בכך שהוא "דאג לפתור את משבר הדיור לפני שהוא מתפנה לטיפול במשבר התחבורה הציבורית".

צילום: יונתן זינדל, פלאש/90
כשלים משמעותיים. תחבורה ציבורית בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

לו הייתה לנו תחבורה ציבורית יעילה, כזו שמביאה למשל את תושבי ראש־העין או את תושבי חריש בתוך 20־30 דקות לתל־אביב (לעבודה, לחוף הים, להצגת תיאטרון או חלילה לבדיקת MRI), משבר הדיור היה נעלם. במציאות כזו, דירת ארבעה חדרים בגבעתיים או ברמת־גן לא הייתה עולה פי שלושה מדירה דומה בחריש וביקנעם.

במקום זאת, המבקר ציין כי "הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר, ומצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה שבראשו עומד השר ישראל כץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009". המבקר לא ניצל את ההזדמנות להאשים במצב גם את גופי התכנון, שבממשלה האחרונה ישבו תחת משרד האוצר וקודם לכן במשרד הפנים. אותם גופים שמפזרים אותנו לכל עבר, ומחריפים את בעיית התחבורה והדיור עוד ועוד (אם כי בדו"ח ישנה ביקורת על היעדרות אנשי תחבורה מוועדות התכנון).

לא מעט ישראלים שואלים את עצמם מה להם ולתחבורה ציבורית. מדוע, במחילה, שבשנת 2019 נרצה להצטופף עם עוד אנשים בתוך רכבת ארוכה או באוטובוס עירוני? לפני שנשיב לשאלה הזו, דמיינו רגע שלכל דירה שמוקמת בישראל הייתה מובילה מעלית פרטית. למה לא בעצם? שילמתם ממיטב כספכם על הדירה, ומגיע לכם לקבל מעלית שמגיעה ישירות עד הדירה, בלי להמתין לשכנים בין הקומות, בלי להתמודד עם נוזלים שנשפכו משקית הזבל של השכן, ועם מראה גדולה שמאפשרת לבדוק בפרטיות שלא נתקע לכם משהו בין השיניים ושהשיער יושב כמו שצריך.

אבל למזלנו הטוב, העולם החליט שהמעליות בבניינים הן עניין ציבורי. בעקבות זאת לא פעם ניאלץ להמתין לבואה של המעלית, להצטופף בתוכה עם שכנים ועם זרים ולעצור בתחנות שונות בדרך. ובכל זאת, כולם יסכימו שזה עדיף בהרבה על פתרון מופרך של מעלית פרטית, שהיה משית עלינו מחירים כבדים, כופה אילוצי תכנון ויוצר כאב ראש בלתי נגמר של תחזוקה שוטפת ואחריות לטיפוליים תקופתיים (טוב שיש ועד בית שדואג לכך).

עכשיו תשאלו את עצמכם מדוע זה הגיוני והכרחי שתהיה תחבורה ציבורית בין קומה לקומה בבניין המגורים שלנו, אבל לא השכלנו להפנים שזה הגיוני ומחויב פי כמה על מפלס הקרקע שבין בניין לבניין ובין יישוב ליישוב. אולי כי זה נוח לממשלה שלנו (הכנסות של יותר מ־41.4 מיליארד שקל בשנת 2016 ממיסוי כלי רכב), ואולי בגלל כוחם של יבואני המכוניות (שמסרו 267,490 מכוניות חדשות בשנת 2018), אנחנו עדיין חושבים שסביר להחזיק מכונית פרטית. הרכבים הפרטיים עומדים ללא שימוש לפחות 90% מהיממה, עולים לנו כמה אלפי שקלים בחודש ברכישה ובתחזוקה, ממלאים את הקרקעות היקרות שלנו בחניוני ענק ובעוד ועוד כבישים (שאף פעם לא יספיקו), ומאלצים את הקבלנים לבנות לנו שתי חניות בתוך כל בניין ועוד כמה חניות לאורחים בחוץ.

צילום: יוסי אלוני
פתרון המשבר התחבורתי היה מעלים את משבר הדיור. שר האוצר משה כחלון. צילום: יוסי אלוני

"רק" אובדן הכנסות

המציאות התחבורתית הפגומה בישראל היא לא רק עניין של נוחות ואיכות חיים; יש לה גם מחירים כלכליים כבדים. כפי שכותב המבקר, "היא פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי־מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים, ותורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש". המבקר מדגיש כי אובדן ההכנסות למשק בגלל משבר התחבורה הציבורית והתלות ברכב הפרטי מגיע ל"עשרות מיליארדי שקלים בכל שנה".

ההשלמה שלנו עם הפסדי עתק כאלה היא דוגמה מצוינת לקושי הכלכלי של בני האדם (לאו דווקא ישראלים) לתמחר ולשקלל אובדן הכנסות, אף שהוא שקול בדיוק להוצאה ולאובדן רווחים. קשה לנו להפנים כי כל שקל שהיה אמור להגיע אלינו לארנק, שווה בדיוק לשקל שנלקח. גם אם נניח ש"עשרות מיליארדי שקלים" הם 'רק' 20 מיליארד שקלים בשנה, מדובר באובדן שנתי של 8,000 שקל בממוצע עבור כל משפחה ישראלית. מישהו יכול לדמיין ששר אוצר או שר תחבורה כלשהו היה מצליח לקחת מאיתנו שנה אחרי שנה מחצית מהסכום הזה, והיינו מרכינים ראש ומשלמים? המבקר מוסיף ומעריך כי "אם לא ייעשה שינוי, בשנת 2030 אומדן הפסד התוצר בשל הגודש בכבישים צפוי לגדול לכדי 25 מיליארד שקל לשנה, מאחר שהעומסים אף צפויים להחריף מאוד בעתיד".

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
למציאות התחבורתית יש מחירים כלכליים ובריאותיים כבדים. יוסף שפירא. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

וכל זה עוד לפני שדיברנו על הנזקים הבריאותיים. המבקר מצטט דו"ח טרי של ארגון גרינפיס, המעריך כי הנזק למשק בגין תמותה מוקדמת, תחלואה, ימי אשפוז וימי מחלה בשל הגודש בכבישים וזיהום האוויר התחבורתי, נאמד ב־12 מיליארד שקל בשנה. אבל שוב, גם מספרי ההרוגים והמתים לא ממש מרגשים אותנו, כל עוד אף אחד לא נדקר פה מסכין.

הקלות שבה אנחנו סובלים הפסד שהוא בסך הכול 'אובדן הכנסות', היא בדיוק אותו פטנט שמשמש את שר האוצר כחלון בניסוי היקר שנקרא 'מחיר למשתכן'. סבסוד דירות ל־33 אלף מאושרים עד כה עלה לנו בסביבות שישה מיליארד שקל באובדן הכנסות – כלומר כסף שאמור היה להגיע לקופה הציבורית של כולנו, אלמלא סבסדה המדינה דירות לכמה זוגות שזכו בהגרלות. מכיוון שלא מדובר בהוצאה תקציבית של ממש אלא 'רק' באובדן הכנסות, שר האוצר יכול היה להעביר במהירות את התוכנית הגרנדיוזית שלו, ללא שום דיון אם מדובר בניצול נכון ומיטבי של כספי הציבור. הכול משום שהוא כמעט לא לקח כסף מהקופה, אלא בעיקר הפחית את ההכנסות הצפויות.

לדאבונו של שר האוצר, בחודשים האחרונים כולנו מגלים את המשמעות של אובדן הכנסות. הגירעון בתקציב המדינה פורץ את כל הגבולות, בין השאר משום שאין מספיק הכנסות כדי לכסות את ההוצאות. מי שמספר לנו במשך ארבע שנים שהוא הפסיק "לספסר בקרקעות המדינה", ובמילים אחרות שהוא מוכן לוותר על כסף שבסופו של יום מגיע לקופה הציבורית, ויכול לשמש למשל לבניית מחלקות פנימיות בבתי חולים או להנחת עוד פסי רכבת, מגלה כעת את המובן מאליו: אובדן הכנסות מעמיק את האוברדראפט הלאומי.

משרד התחבורה פרסם תגובה ארוכה לדו"ח המבקר, המתייחסת בפירוט לטענותיו ומציגה את עשייתו הענפה, לדברי אנשי המשרד, של השר כץ. מפאת קוצר היריעה נוכל לצטט כאן רק כמה משפטים: "משרד התחבורה מדביק פער של עשרות שנים בהשקעה בתשתיות התחבורה בישראל, ואולם גם עשור של עשייה חסרת תקדים לא יכול לצמצם פערים של יותר מ־100 שנה. משרד התחבורה מקדם כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ־100 מיליארד שקלים, שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה במטרופולינים הגדולים בכלל, ובגוש דן בפרט.  המשרד משקיע עשרות מיליארדי שקלים בהקמת רשת ארצית של מסילות ברזל, תוך חיבור הפריפריה למרכז, לצד מערכות הסעת המונים ורכבות קלות, עיליות ותחתיות, הצפויות לשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בארץ".

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
הציג את עשייתו בתגובה לדו"ח החריף. ישראל כ"ץ. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בלי 8200

מול השיאים השליליים שמציגה התחבורה הציבורית בישראל, אוזלת היד של הממשלה שלא מצליחה כבר כמה עשורים ליישם תוכניות מוכנות המחכות במגירה, וקוצר הראייה של קובעי המדיניות שלנו – אי־אפשר שלא להתפעל שוב מכוחם, נחישותם ואופק ראייתם של יחידים שצמחו פה.

השבוע נמכרה חברת מלאנוקס הישראלית, שעוסקת בפיתוח שבבים ובתעבורת נתונים מהירה, לחברת אנבידיה האמריקנית תמורת 6.9 מיליארד דולר. אפשר להצטער שהחברה המפוארת כבר לא תהיה 'שלנו', לאחר שבמשך שנים היא הייתה בצד הקונה ולא המוכר, אבל בהחלט מדובר במקור לגאווה ישראלית, שאולי הושגה למרות הממשלה ולא בעזרתה.

אייל ולדמן, היזם שהקים את מלאנוקס לפני עשרים שנה, הביע יותר מפעם אחת מורת רוח מהבירוקרטיה והרגולציה בישראל, מה שהוביל אותו בקיץ 2013 למחוק את מניות החברה מהבורסה בתל־אביב – מהלך שגם הפחית משמעותית את כמות בעלי המניות הישראלים שהחזיקו במלאנוקס, שהמשיכה להיסחר בבורסה בניו־יורק. בדרכו השקטה ניסה ולדמן גם לקרב את השלום בינינו ובין שכנינו, כאשר הקים מרכזי פיתוח קטנים גם בעזה, בשכם ובעיר הפלסטינית החדשה רוואבי שליד רמאללה.

ולכל ההורים הישראלים המודאגים מכך שהבן או הבת בחרו לשרת את המדינה ביחידה קרבית ולא ב־8200 או כל יחידה טכנולוגית אחרת, כזו שמבטיחה להם עתיד בטוח, כדאי שידעו שוולדמן החל את דרכו בגולני וגם שירת לא מעט שנים כקצין קרבי ביחידה.

והערה אחרונה: למרות השווי הפנטסטי שבו נמכרה מלאנוקס, מדינת ישראל צפויה לקבל לקופתה רק מאות מיליוני שקלים מהמכירה, לאחר שמרבית מניות החברה כבר נמצאות בידיים זרות. את הגירעון שמשאיר לנו שר האוצר זה לא ממש יסגור.

תגיות: כלכלהמוסף יומןתחבורה ציבורית

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    צחוק הגורל: "בובה רוסית" מלאה בהומור ומחשבה

    הידיעה הבאה

    האם אימוץ כלב משפר את בריאותם של זקנים?

    כתבות קשורות

    הקלה בתהליך מחזור המשכנתא היא צעד מבורך, אך חלקי בלבד

    הצעד שאמור לעזור לאזרח הקטן להתמודד עם המשכנתא

    אליצפן רוזנברג
    29-04-2025

    פירעון משכנתה ונטילתה מחדש עשויים לחסוך כסף ולהקל בהחזרי החוב, הבעיה היא שמדובר בפרוצדורה בירוקרטית ולא תחרותית. כעת המצב משתנה,...

    פתחו ארנקים: יהודים אמריקנים תרמו לישראל 750 מיליון דולר מתחילת המלחמה

    התערערות כס המלכות: האם הדולר בדרך לאבד את בכורתו

    גיל ביתן
    28-04-2025

    שינויים במעמדו של הדולר עלולים לזעזע את תיק ההשקעות שלכם בשנים הקרובות. איך הכל התחיל ומה כדאי לקחת בחשבון כסוחרים,...

    מועדון 100K: המורה מהקיבוץ מציג את הדרך להרוויח 100,000 שקל בחודש

    כסף על הרצפה: המדריך המלא להחזר מס | חלק ראשון

    ריקי ממן
    28-04-2025

    האם אתם זכאים להחזר מס? איך מגישים את הבקשה? וכמה כסף אפשר לעשות מזה? כל הפרטים על ההליך הפשוט והחסכוני...

    הידיעה הבאה
    צילום: שאטרסטוק

    האם אימוץ כלב משפר את בריאותם של זקנים?

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD