יום שלישי, אפריל 22, 2025 | כ״ד בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי כלכלה

הפקקים, המחירים והתלונות: מספרי התחבורה בישראל

עומסי התנועה בארץ אולי נראים כמו גזירת גורל, אבל על פי דו"ח מבקר המדינה, הם חריגים בקנה מידה בינלאומי. מדור השבוע במספרים

מאת  דרור מרמור
ז׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ט (14/03/2019 19:15)
צילום: יוסי זליגר, יונתן זינדל - פלאש 90

צילום: יוסי זליגר, יונתן זינדל - פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל
צילום: יהושע יוסף
צילום: יהושע יוסף

רבים מניחים שהפקקים הם גזירת גורל, מציאות מרה שמכתיב לנו העולם המודרני, לפחות כל עוד לא המציאו כלי רכב מעופפים, קפסולות אוויריות מהירות או לפחות רכבים אוטונומיים. אז זהו, שמסתבר שהפקקים פה חריגים גם בכל קנה מידה בינלאומי.

דו"ח המבקר קובע במפורש כי "במשך שנים רבות ההשקעה בתחבורה הציבורית הייתה נמוכה מאוד לעומת מרבית המדינות המפותחות, והושם דגש על פיתוח תשתיות התומכות בשימוש ברכב הפרטי". בנתונים יבשים, צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD – פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו. בארבעים השנים האחרונות, צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה את עצמה, ובין השנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. במקביל, בארבעת העשורים האחרונים גם האוכלוסייה בישראל גדלה פי 2.5, בעוד הנסוּעה (קילומטראז') של אמצעי התחבורה הציבורית גדלה בפחות מ-50%, כאשר "סך הנסועה של התחבורה הציבורית בישראל היא פחות ממחצית מהמקובל במטרופולינים אחרות במדינות מפותחות".

צילום: יוסי זליגר
צילום: יוסי זליגר

ממשלת ישראל מסבסדת מדי שנה את התחבורה הציבורית במיליארדי שקלים. בשנת 2017, למשל, העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד שקל כסובסידיה להפעלת האוטובוסים. לאן הולך כל הכסף הזה? שאלה מצוינת. מבקר המדינה מציין כי הוא מצא "חסמים משמעותיים" בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות תומכות, מחסור חמור בנהגים, כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים ועוד.

במקביל, הסובסידיה לרכבת ישראל עמדה על 1.4 מיליארד שקל בשנת 2017. למה צריך לסבסד נסיעות שעולות לנו לא מעט? הרכבת מדימונה לבאר־שבע היא דוגמא מצוינת. התחנה המרשימה של דימונה ממוקמת הרחק מחוץ ליישוב, וגם הנסיעה ממנה לבאר־שבע איטית ויקרה יותר מנסיעה באוטובוס. לא פלא שמספר הנוסעים הממוצע בכל רכבת מדימונה ואליה (הכוללת לפחות 167 מושבים) עומד על שבעה אנשים בלבד (!), המסובסדים במיליוני שקלים בשנה. אבל היי, ככה אפשר לומר בגאווה ש"חיברנו את כל הפריפריה לרכבת".

צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
צילום: יונתן זינדל – פלאש 90

כדי להתחרות ברכב הפרטי, תחבורה ציבורית צריכה להיות מהירה, אמינה ונוחה. בפועל, מהירות הנסיעה הממוצעת של אמצעי התחבורה הציבורית בישראל היא 16 קמ"ש בלבד, זאת לעומת 25 קמ"ש בערים במדינות המפותחות שבהן למערכות תחבורה ציבורית יש נתיבים מיוחדים וזכות דרך בלעדית. זו אחת הסיבות לכך שבמטרופולינים תל־אביב, חיפה וירושלים שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית מסתכם ב-23% מכלל הנסיעות, לעומת 30 עד 50 אחוזים במטרופולינים במדינות המערב.

אפילו הרכבת הקלה בירושלים רחוקה מלעמוד בזמנים המתוכננים, וזמן הנסיעה שלה ארוך מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון. הרכבת נוסעת הלוך וחזור במשך 93 דקות, לעומת התחייבות ל-78 דקות בזיכיון – פער של 15 דקות. עם זאת וחרף שלל בעיותיה, הרכבת הירושלמית היא הוכחה מצוינת לנכונות שלנו לעבור לתחבורה ציבורית: בשנת 2018 שירתה הרכבת הקלה בירושלים 44.8 מיליון נוסעים, ובשלוש השנים האחרונות גדל מספרם בכ-23.5% לעומת 2015.

באשר לאמינות הנסיעה, מבקר המדינה מגלה כי מספר האיחורים של רכבת ישראל (6 דקות לפחות) בשעות השיא עלה מכ-23,380 איחורים ב-2015, לכ-33,621 איחורים ב-2017; מספר האיחורים בשעות השפל עלה באותן שנים בכ-35% – מכ-36,176 איחורים ב-2015 לכ-48,721 איחורים ב-2017. במקביל, מספר ביטולי הרכבות גדל בכ-473% – מכ-1,823 ביטולים ב-2015 לכ-10,441 ב-2017. בבדיקת האוטובוסים נמצא כי ‏לא בוצעו בפועל מעל 330,000 נסיעות (2.4% מהנסיעות ‏המתוכננות).

ומה בנוגע לנוחות הנסיעה ברכבת? הצפיפות ברכבות בשעות השיא כבר הפכה למשל ולשנינה, וגם לכך מתייחס המבקר. אבל הרע עוד לפנינו: ברכבת ישראל מעריכים כי למרות ואולי בגלל תוספת הקווים והרכבות, עד שנת 2040 העומס רק ילך ויגבר.

צילום: אמיר מאירי
צילום: אמיר מאירי

הצרה הגדולה ביותר בתחום התחבורה היא הפקקים של גוש דן. במטרופולין תל־אביב מרוכזים כמחצית ממקומות העבודה במדינה, ובשנת 2016 בוצעו בו 6 מיליון נסיעות יומיות – כמחצית מכלל הנסיעות שהתבצעו בכל הארץ באותה שנה. רק 2.1 מיליון מתוכן נעשו בתחבורה ציבורית. מבקר המדינה מציין כי הפתרונות הרבים שתוכננו למעבר ולשדרוג התחבורה הציבורית – נתיבי תחבורה ציבורית, נתיבים מהירים בכניסה לעיר, חניוני חנה וסע – אינם מתקדמים בקצב סביר. כתוצאה מכך, "נוסע באוטובוס במטרופולין תל־אביב בשנים הקרובות צפוי להמשיך ולעמוד בפקקים". אופטימי.

צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
צילום: יונתן זינדל – פלאש 90

את האינדיקציה בנוגע לדחיפות ולחשיבות נושא התחבורה הציבורית קיבל מבקר המדינה כבר בדצמבר 2017, כאשר פנה לציבור הרחב בבקשה לענות על שאלון מקוון בנוגע לחוויה ולתפיסה הרווחת בנוגע לתחבורה ציבורית. השאלון היה פתוח למילוי במשך שבועיים, והתקבלו אליו 33,584 תגובות. עם זאת, 76% מהמגיבים ציינו שהם משתמשים בתחבורה ציבורית לעיתים קרובות, מה שמלמד שרוב הציבור – נוסעי הרכבים הפרטיים שלא טרחו להשתתף בסקר – לא מפנימים עד כמה הנושא בוער גם להם, וכמה הם מפסידים מהנסיעה ברכבם הפרטי.

65% ממשתמשי התח"צ הצהירו שהם "אינם מרוצים" או "אינם מרוצים כלל" ממידת העמידה בלוחות הזמנים. 58% מהמשיבים המשתמשים בתח"צ הצהירו שהם אינם מרוצים או אינם מרוצים כלל ממספר מקומות הישיבה הפנויים בתחבורה הציבורית.

 

תגיות: השבוע במספריםתחבורהתחבורה ציבורית

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "אני לא נלחם בחרדים, אני נלחם בפוליטיקאים שלהם"

    הידיעה הבאה

    סקר מקור ראשון: הליכוד עולה והימין שוב מוביל

    כתבות קשורות

    מתקנים להנזלת גז בעיר הקטארית ראס־לפאן. צילום: Getty Images

    הכול נגמר בגז: התלות המסוכנת של קטאר במשאב יחיד

    ישי שנרב
    22-04-2025

    כלכלת קטאר מבוססת בראש ובראשונה על מאגרי הגז הענקיים שלה. עכשיו האמיר רוצה להכפיל את קצב ההפקה, ולהפוך את הבירה...

    קורס השקעות בשוק ההון

    מסחר בלחיצת כפתור: עשה ואל תעשה בעולם המסחר וההשקעות המודרני

    גיל ביתן
    22-04-2025

    דור ה-Z משנה את חוקי המשחק בשוק ההון – איך עולם ההשקעות השתנה ביחס לעבר, ומהן הדרכים לשפר ולייעל את...

    עובדים זרים בבניית אצטדיון לקראת המונדיאל בקטאר. צילום: AP

    "משאבים אדירים ואוכלוסייה קטנה מאוד": המודל הכלכלי של קטאר

    ריקי ממן
    21-04-2025

    הונה של קטאר מקנה לה השפעה בינלאומית אדירה אך יוצר לה גם אתגרים.למשל, כיצד מגדלים דור של יזמים צעירים ורעבים...

    הידיעה הבאה
    סקר מקור ראשון: הליכוד עולה והימין שוב מוביל

    סקר מקור ראשון: הליכוד עולה והימין שוב מוביל

    כתבות אחרונות באתר

    סינואר? מתברר שזה בכלל סמוטריץ' שמחזיק את החטופים

    יותר משאני איש שמאל, אני לא רוצה שירצחו אותי

    22/04/2025
    מהקיבוץ לגרמניה בשליחות המוסד: דרמת ריגול חדשה

    מהקיבוץ לגרמניה בשליחות המוסד: דרמת ריגול חדשה

    22/04/2025
    "שב"כ-גייט": סערה במערכת הפוליטית בעקבות פרשת ההדלפה

    עורכי דינו של נתניהו לבג"ץ: הורו לראש השב"כ להודיע מתי בכוונתו לפרוש

    22/04/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD