יום חמישי, ספטמבר 18, 2025 | כ״ה באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי כלכלה

ירושלים: מהפכת אוטובוסים בדרך

מכרזים שפורסמו אתמול צפויים לשלב חברות נוספות במערך התחבורה העירוני, להוסיף עשרות קווים ואוטובוסים חדשים, ולשדרג את השירות לנוסע. אגד: "צפויים להן אותם קשיים שאנו נתקלים בהם"

מאת  ישי פלג
ט״ו בטבת ה׳תשע״ט (23/12/2018 12:47)
בתוך כלכלה
צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

תחבורה ציבורית. צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

810 אוטובוסים חדשים, כ־200 מהם חשמליים, צפויים להיכנס לשירות בירושלים בשנים הקרובות, בעקבות מכרזים שפרסם אתמול משרד התחבורה כחלק ממהלך כולל לשדרוג שוק התחבורה הציבורית בירושלים.

בעיר הגדולה בישראל, שבה כ־900 אלף תושבים ועוד מאות אלפים שעובדים, קונים ומבלים בה, פועלת כיום בעיקר חברת אגד, אך המכרזים החדשים אמורים לשלב עוד חברה אחת לפחות בתחום האוטובוסים העירוניים, ולשכלל את האפשרויות המוצעות לצרכנים. לפי הודעת משרד התחבורה, לאחר השלמת המהלך ייוותרו בידי אגד כ־40 אחוזים מפעילות התחבורה הציבורית בעיר.

החברות שיזכו במכרז יידרשו לתת את השירות באוטובוסים חדישים ובאופן שיקל על הנוסעים ויאפשר לנהגים לעצור בתחנות לזמנים קצרים ביותר. הם יהיו בעלי רמת זיהום נמוכה, חלקם בהנעה חשמלית, ויאפשרו עלייה מכל דלתות האוטובוס. "המכרז מאוד גדול, והוא יכול לאפשר גם לחברות בינלאומיות להגיש לו הצעות, או לחברות אוטובוסים ישראליות שלא נמצאות בתחום", אומר אלעד מלכא, חבר מועצת העיר ירושלים שפעל רבות בשנים האחרונות לשיפור התחבורה הציבורית בעיר. לדבריו, אגד יכולה לנסות לזכות בחלקים מהמכרזים החדשים, אולם הדבר אינו סביר: "אחד הפרמטרים הוא יכולת ההפעלה שנרשמה בעבר, ולאגד יש 12 אחוזי אי ביצוע של נסיעות, ו־40 אחוזים של יציאה באיחור".

יוסי סעידוב, מייסד ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", אומר שהמצב חמור אפילו יותר. "ב־2017 אנחנו מדברים על בין 10 ל־20 אחוז מהנסיעות שפשוט לא יצאו, תלוי באיזה חודש. היו חודשים שאחד מחמישה אוטובוסים לא יצא", הוא אומר.

במסגרת המהלך של משרד התחבורה יצטרפו עשרות קווים חדשים למערך התנועה העירונית, וחלקם יעברו במסלולים מהירים ביותר, דרך עורקי תחבורה דוגמת כביש בגין, ויאפשרו חיבור מהיר בין השכונות למוקדי התעסוקה ולתחנת הרכבת החדשה. לראשונה, אומר מלכא, יופעלו קווים לאורך מסלולי הנסיעה של הרכבת הקלה – ברחוב הרצל למשל – לאחר שסעיף מניעת התחרות הוסר מהמכרז להפעלת הקו. "יתווספו גם הרבה מאוד קווים שיחברו במהירות אזורי מגורים ותעסוקה", אומר מלכא. "אם היום נסיעה מהשכונה לעבודה בבוקר יכולה להימשך שעה ועשרים, המסלול יקוצר ל־30־40 דקות. זה הרבה יותר יעיל ומושך לבעלי מכונית פרטית".

ארגון "15 דקות" דוחף כבר שנים לתכנון מחודש של מערך האוטובוסים והקווים, וזאת בעבודה מול מועצת העיר, מנהלי "תוכנית אב לתחבורה" והכנסת, גם בנושאי תחבורה שמחוץ לירושלים. "יחד עם ועדת הכלכלה בראשות איתן כבל קידמנו שימועים בנושא התחבורה בישראל כולה, היו חמש או שש ישיבות. אחת מהן עסקה בתחבורה הציבורית בירושלים". חלק גדול מהתכנון המחודש מכיר בצרכים של קבוצות תושבים ברחבי העיר, שפעילותם רוכזה בידי "15 דקות": "יש לנו קבוצה בגילה שמקדמת קו מהיר לתחנה המרכזית דרך בגין. אנחנו עובדים עם קבוצת תושבים מרשימה בשכונת רמות, חרדים ולא חרדים, שמשאירים את חילוקי הדעות בצד ופועלים יחד לקידום תחבורה ציבורית. אנחנו גם מפרסמים באופן קבוע את דו"ח תלונות הציבור בפילוח לפי קווים – קו 19 מהר הצופים להדסה עין -כרם וקו 15 מקטמון לתחנה המרכזית מככבים בדו"חות האלו".

באגד סירבו לשוחח עמנו, אבל מסרו שהפעלת התחבורה הציבורית בירושלים מורכבת וסבוכה ביותר, התשתית רעועה, אין עדיפות לנתיבי תחבורה ציבורית וחסרים מאות נהגים.

"אגד צודקים בכל מה שהם אומרים. קו 19, למשל, הוא 20 ק"מ בתוך ירושלים. זה בכלל לא קו עירוני, בנתונים האלה. יש גם בעיה של מסופי קצה: נהג נמצא שעה וחצי בנהיגה, וכשהוא מגיע לתחנת הסיום אין מסוף להתרעננות. איזה נהג ירצה בכלל לעבוד ככה? אוטובוסים תקועים בפקקים, באגריפס ואפילו בבגין. בדרך חברון, נתיב התחבורה הציבורית קטוע באמצע ומשתלב בתנועה הכללית. אוטובוסים עומדים בפקקים".

מאגד נמסר שבהסכם החדש שלה עם המדינה, החברה "ניאותה לוותר על חלק מקווי השירות לטובת הכנסת מפעילים נוספים, אך יש לצפות שאותם קשיים תפעוליים שבהם נתקלה אגד יאפיינו גם את הפעלת התחבורה הציבורית בעיר באמצעות מפעיל אחר".

"הבעיה היא לא אגד, אלא תכנון לקוי של המערכת. השיפור של המערכת הוא אינטרס משותף של הנוסעים והנהגים. כרגע כביש בגין וכבישים נוספים הם בלעדית של הרכב הפרטי, וזה לא הגיוני ולא נורמלי. כל עוד זה לא משתנה, אנשים פשוט יעברו עוד ועוד למכוניות משלהם. צריך לברך את משרד התחבורה על מהלך יוצא דופן שנועד לשנות את מפת התחבורה הציבורית של ירושלים ולהפוך אותה לרלוונטית לנוסעים. אנחנו עוד לא יודעים מתי זה יושלם, ומה יקרה לתחנות, ומה יהיה עם הפקקים, אבל זה מהלך שחייב לקרות".

להערכת מלכא, מכרז גדול כזה יימשך שנה לפחות. "עד שמגישים הצעות, עד שבוחרים זוכה, עד שהוא רוכש אוטובוסים וציוד, שוכר נהגים ונערך לגשת להפעלה – זה הרבה מאוד זמן. יש גם מרכיבים של הכשרת מסופים, שהעירייה צריכה להכין".

סעידוב מביע חשש שהתהליך כולו יושהה ויתעכב, דווקא מצד הממשלה. "משרד התחבורה אלוף בהשהיית מיזמי תחבורה ציבורית. הוא משלים פרויקטים של רכב פרטי לפני הזמן, ומיזמי תחבורה ציבורית באיחור ניכר. אנחנו מקווים שזה לא יקרה. בינתיים יש דברים קצרי טווח, לא יקרים, שיכולים לשפר באופן דרמטי את חוויית הנסיעה: עלייה מכל הדלתות חייבת להתקיים בכל הקווים ובכל האוטובוסים, בטח כשממילא אין הטענה אצל הנהג. עמדות הטענה בתוך האוטובוס – זה קיים בתל־אביב בקו 1, בחלק מהקווים בבאר־שבע. זה צריך לקרות גם בירושלים".

תגיות: תחבורה ציבורית

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    רשת הוראת העברית "אולפן שלי" מאשימה את משרד הקליטה בסגירתה

    הידיעה הבאה

    "הקרן לידידות" תפטר עשרות מעובדיה במהלך התייעלות מקיף

    כתבות קשורות

    הקלה בתהליך מחזור המשכנתא היא צעד מבורך, אך חלקי בלבד

    הצעד שאמור לעזור לאזרח הקטן להתמודד עם המשכנתא

    אליצפן רוזנברג
    29-04-2025

    פירעון משכנתה ונטילתה מחדש עשויים לחסוך כסף ולהקל בהחזרי החוב, הבעיה היא שמדובר בפרוצדורה בירוקרטית ולא תחרותית. כעת המצב משתנה,...

    פתחו ארנקים: יהודים אמריקנים תרמו לישראל 750 מיליון דולר מתחילת המלחמה

    התערערות כס המלכות: האם הדולר בדרך לאבד את בכורתו

    גיל ביתן
    28-04-2025

    שינויים במעמדו של הדולר עלולים לזעזע את תיק ההשקעות שלכם בשנים הקרובות. איך הכל התחיל ומה כדאי לקחת בחשבון כסוחרים,...

    מועדון 100K: המורה מהקיבוץ מציג את הדרך להרוויח 100,000 שקל בחודש

    כסף על הרצפה: המדריך המלא להחזר מס | חלק ראשון

    ריקי ממן
    28-04-2025

    האם אתם זכאים להחזר מס? איך מגישים את הבקשה? וכמה כסף אפשר לעשות מזה? כל הפרטים על ההליך הפשוט והחסכוני...

    הידיעה הבאה
    צילום: דן פורגס

    "הקרן לידידות" תפטר עשרות מעובדיה במהלך התייעלות מקיף

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD