הצפייה בפרק הראשון של הריאליטי החדש "הקינוח המושלם", הותירה אותי בעיקר מבולבלת. מועמדים נפסלים בתוכנית אוכל בלי שהשופטים טעמו בכלל את מה שהכינו? מי שעובר את מבחן הטעם מוזנק היישר לחצי גמר? האם ייתכן שקשת הצליחה להנדס תוכנית ריאליטי עם התחלה וסוף, ובלי שום דבר באמצע?
ואולי לא הייתי צריכה להיות כל כך מופתעת מאלמנט הריקנות. אחרי הכול, התוכנית כולה היא הצדעה לרשת החברתית הוויזואלית והשטחית מכולן – אינסטגרם. זה מתחיל בקונספט של קינוחים מרשימים ופוטוגניים, אחד הטרנדים החזקים והעקביים ביותר שלה, ממשיך בוויטרינה הצונחת מהשמיים (אלמנט שיוצר רגעים מביכים ומוזרים, שבהם השופטים בוהים שניות ארוכות בקובייה שקופה), ומסתיים, נכון לעכשיו, בשלב הטעימות, שבו מוקרן על מסך מעין עמוד אינסטגרם של המתמודד, ובו קינוחים נוספים שהכין.
גם ליהוק השופטים לא מצליח להציל את המצב. הדובדבן בצוות הוא כמובן ישראל אהרוני, שזה עתה נפרד מהמסך עם סיומה של "מאסטר שף". השף הטלוויזיוני המנוסה לוקח לידיו את ההובלה, מצליח להכניס כהרגלו עניין וידע לתוכנית וגם מנסה לקרוא את השופטים האחרים לסדר. בעיקר את קרין גורן, שמתנהגת כמו הילדה חסרת העכבות, עם תגובות אמוציונליות ומוגזמות שלא מוסיפות ערך מקצועי לתוכנית. לצידם אסטלה קצרת הרוח וחמורת הסבר ומיקי שמו שלא ממש מצליח להביא את אישיותו הנעימה והמקצועית אל הפורמט.
התשבחות שמגיעות לתוכנית מתגלגלות כולן לפתחם של המתמודדים המוכשרים. מפתיע לגלות כמה קונדיטורים חובבים יש בישראל הקטנה שלנו, ואיזו רמה גבוהה של קינוחים הם מצליחים ליצור ולהמציא. עם טכניקות מתקדמות, שפע מסחרר של רכיבים וחוש אסתטי מפותח, הם מכניסים לוויטרינה – בזה אחר זה – קינוחים עוצרי נשימה ממש, שלא היו מביישים קונדיטור של מסעדות מישלן.
וכאן שוב צפה השאלה – אם המתמודדים שעברו בהצלחה את מבחן הנראות והטעם מגיעים מיד לשלב חצי הגמר, כמה קינוחים שלהם נצליח לראות? שניים? שלושה? האם הם יאותגרו בכלל בסוגים שונים של קינוחים או שלפי חוקי האינסטגרם, שחלים גם כאן, אין שום צורך או רצון לצלול לעומק? וגם אם זה הפורמט שנקבע – לא מגיע לצופים לקבל מראש את חוקיו, לדעת מה צפוי להם בהמשך העונה, והאם שווה בכלל להישאר לקינוח?
כמעט הספקנו לשכוח, אבל קשת הפיקה בעבר את הגרסה הישראלית לתוכנית האפייה והקינוחים "בייק אוף" הבריטית. שתי העונות ששודרו (האחרונה ב־2018, בהנחיית קורין גדעון) כנראה לא הניבו את התוצאות הרצויות, מה שהוביל לחשיבה מחדש וליצירת "הקינוח המושלם". אלא שבעוד בייק אוף הייתה תוכנית אפויה היטב, עם שכבות ועומקים, "הקינוח" נראית כמו מנה שהוכנה בחופזה. ממבט ראשון היא אולי מגרה ומסקרנת, אבל כשנועצים כפית מגלים טעם אנמי ושטוח, מצופה בהרבה יותר מדי סוכר.
פספסתם
במוצ"ש האחרון שודרו במקביל תוכניות הריאליטי המצליחות של היריבות קשת ורשת. ב"משחקי השף", החליטה ההפקה להשתעשע על חשבונו של השופט יוסי שטרית, ולהכין לו מנה "מגעילה" עם פרחים שבזמן אכילתם מעבירים מעין זרם חשמלי בפה.
באותו זמן ב"כוכב הבא" לקחו את קונספט המתיחות לאקסטרים, כאשר מתמודד שחשב שהוא מגיע ליום ספא עם זוגתו הגיע למעשה לבימת האודישנים. בחדר הטיפולים שנבנה במיוחד לצורך העניין, הוא פגש ב"מטפלת" – רותם סלע בפאה ומשקפיים – שבמשך דקות שנדמו כמו נצח, לא הפסיקה ללהג ולפטפט, תוך שהיא עושה גם ניים־דרופינג של עיתונאי הערוץ: יונית לוי, יואב אבן ורינה מצליח.
ובזמן שחלק מהצופים אולי נהנו מההפוגה הקומית, חלק אחר התכווץ על הספה באי־נוחות. ז'אנר המתיחות לא מתאים לכולם, ויש מי – כמו כותבת שורות אלו – ששמח מאוד כי תוכניות סטייל "פספוסים" עברו מן העולם אי שם בשנות התשעים. מי ביקש מהם לעשות קאמבק, ועוד בהפתעה?
הקינוח המושלם, קשת 12